آواز های کهن
کوردهای «سورانی» برای خود نوع ویژهای از موسیقی دارند که به آنها «گورانی» میگویند که این نوع ترانهها در میان کوردهای اطرف شهرستان ارومیه و کوردهای ترکیه (شمال) «لاوژه» گفته میشود و این نوع گورانیها ریتمی به نام «قهتار» دارند که پژوهشگران براین باورند ریشه این واژه از واژه زرتشتی «گاتا» گرفتهشده که در اوایل، مربوط به یک سری نیایشها و مراسم مذهبی بودهاست. دومین نوع این موسیقی «هوره» نام دارد که مختص زبان کوردی کلهری بوده و در جنوب کوردستان و منطقه کرمانشاه خوانده میشود در ابتدا ترانههای ویژهای در حمد و نیایش «اهورامزدا» بود و این واژه نیز ریشه زرتشتی دارد که برای نیایشهای مذهبی آن زمان کردها که زرتشتی بودند، سروده شدهاند. این آواز یک مقام بسیار زیباست که سوگ، ماتم، غریبی و عزاداری را به شیوههای ملیح و متین به گوش شنونده میرساند. اعتقاد موسیقیدانان این است که هوره همان ستایش اهورامزدا بوده و کوردها که پیروان آیین زرتشت بودهاند، با اهورامزدا شروع به خواندن میکنند. این آواز در کرمانشاه، ایلام، لرستان، سرپل ذهاب، اسلام اباد، کرند غرب، گیلان غرب، هرسین، ماهیدشت و سنقر و کلیایی نواخته میشود. بعضی از آوازها و مقامهای کوردی مانند سیاه چمانه و هوره در موسیقی کوردی وجود دارند که در داخل دستگاههای موسیقی ایرانی جای نمیگیرند و یک دستگاه خاص را میطلبند. علت مصونیت این آوازها از موسیقی ایرانی این است که; این مقامها و آوازها بازمانده موسیقی غنی گاتای آیین زرتشت و هجای این شعر نیز در ردیفهای عروضی جای نمیگیرد و جغرافیای سخت و آغوش گرم هورامان مانند سپری از این آوازها دفاع کرده است.